Gersvang Maskiner i Karlslunde
har udvidet import-sortimentet med maskiner fra den svenske producent Forshaga,
som kender til begrænsningens kunst. Firmaet er godt 70 år gammelt, men er ikke
faldet for fristelsen til at sprede produktionen ud på alverdens forskelligt
grej. Det handler om sand- og saltspredere hos Forshaga og intet andet.
Men lidt avanceret tilbehør
til kerneprodukterne kan det godt blive til. Og her er Gersvang Maskiner faldet
for en fuldautomatisk kantudlægger, som klarer det med vejfyld i én
arbejdsgang. Når udlæggeren har været over en vejkant, er der lagt vejfyld i
rette dosis og profil, og der er komprimeret. Færdigt arbejde. Kantudlæggeren
er med på Gersvang Maskiners stand på Have & Landskab.
”En af Forshagas salt- og
grusspredere er for montering bagest på lastbilers lad i stedet for bagsmæk. Ud
over som salt- og sandspreder, kan den også brugtes til udlægning af grus,
stenmel og lignende på grusveje og stier. Det er imidlertid ekstraudstyret, der
udlægger fyld i vejkanten, der gør det hele interessant”, forklarer direktør
Søren Gersvang.
I forbindelse med salt/grussprederen
udgør kantudlæggeren en ekvipage, der kan udlægge vejfyld i vejkanten, efter at
der er lagt ny asfalt, eller hvor fyldet langs asfaltbelægningen er forsvundet.
Det udgør i sit selv en vis sikkerhedsrisiko. Hvis der ikke fyldes op med materialer,
vil asfaltkanten blive ødelagt og derfor kræve hurtigere reparation med ekstra
omkostninger til følge.
Elektronik styrer
Kantudlægningen foregår ved,
at lastbilens lad tippes op, så gruset løber ind saltgrussprederen. Her doseres
materialets videre forløb ned i kantudlæggeren, der er ophængt i kæder bag på
lastbilen. En elektrisk drevet valse sørger for at transportere gruset ned i
selve udlæggeren, som lægger materialerne i en justerbar profil. Det er muligt
at variere såvel højde som bredde.
”Hele processen styres
elektronisk ved hjælp af sensorer, der får udlæggeren til automatisk at følge
asfaltkanten. Samtidig sørger elektronikken for den rette mængde materialer i
udlæggeren. Helt smart er det så, at der på kantudlæggeren er monteret en pladevibrator,
der pakker og jævner det udlagte materiale, således at en enkelt mand kan
udføre hele opgaven i én arbejdsgang”, siger Søren Gersvang.
Et enkelt stik
Hele systemet med spreder,
kantudlægger og pladevibrator drives elektrisk via strøm fra lastbilen. Dermed
er et stik til 24 volt det eneste, der skal installeres i lastbilen.
Styresystemet er trådløst, og styringen foregår via en helt almindelig
android-smartphone eller en tablet via en app, som forbindes til maskinerne via
bluetooth.
Med i styresystemer er i
øvrigt også GPS-antenner på begge enheder, som giver mulighed for at dosere
præcist, styre mængden der udlægges, hastigheden og en række andre ting.
Samtidig er der fuld dataopsamling med position, antal lagte meter, mængde,
kanthøjde og andre data, som kan sendes til eget program eller for eksempel
Vinterman. Efterfølgende er det naturligvis oplagt at anvende dokumentationen
til at lave en nøjagtig fakturering til kunden.
Billedtekster:
1.
Bagsmækken er hevet af, og i
stedet er lastbilens lad forsynet med en Forshaga sand- og grusspreder. Som
igen har fået påmonteret den fuldautomatiske kantudlægning, som fylder kanterne
op og komprimerer i én arbejdsgang.
2.
Kantudlæggeren er ophængt i
kæder bag på lastbilen. Alt styres elektronisk via sensorer.
3.
Forshaga har været her. Der er
fyldt op, og risikoen for en ødelagt asfaltkant er elimineret.