Syv nye asfalttromler i én portion er ikke hverdagskost.
Hverken for leverandøren, V. Løwener A/S, og slet ikke for modtageren, Arkil
Asfalt. Det er faktisk første gang, Arkils divisionsdirektør for asfalt, Lars
Kim Jørgensen, har købt syv asfalttromler på én gang.
”Vi er i gang med udskiftning af en del tromler, og de to
nye, store Bomag BW 174 ACP-4F AM kombitromler erstatter to andre Bomag 174’ere
fra 2005. De har kørt mellem 10.000 og 11.000 timer og må siges at have gjort
det godt”, forklarer Lars Kim Jørgensen.
”Totalt bliver det så til syv nye Bomag-tromler. Vi véd, at
de er driftssikre, og vore tromleførere vil gerne have Bomag. Det lytter vi
naturligvis til”, siger asfalt-direktøren.
Totalt har Arkil Asfalt 45 asfalttromler kørende. Flest er
stationeret i afdelingen i Vojens, som råder over 15 tromler. Her skiftes et
par maskiner af andet mærke nu til Bomag. I afdelingen i Hasselager ved Aarhus
har Lars Kim Jørgensen og hans folk i det daglige 12 tromler, hvoraf de ni i
øvrigt er Bomag. Arkil-afdelingerne i Skive og Næstved har hver syv tromler
kørende.
Store projekter
”Foruden de syv nye, som Løwener nu har leveret til os,
købte vi også en ny ni-tons Bomag 174-tromle sidste år og året før to Bomag 154.
Det er vigtigt for os at holde materiellet opdateret, så vore tromleførere kan
køre optimalt. Vi har hele tiden gang i store projekter, og det kræver
naturligvis, at vi har driftssikkert og pålideligt materiel. I 2017 lavede vi
blandt andet både Holstebro-motorvejen og det nødspor på E45 fra Skanderborg
til Aarhus, som nu gør selve motorvejsudvidelsen mulig”, fortæller
divisionsdirektør Lars Kim Jørgensen.
Den jyske motorvejsudvidelse med ekstra spor fra Skanderborg
til Aarhus syd er på cirka 15 kilometer og vil kræve i omegnen af 50.000 tons
asfalt. Arkil har opgaven i totalentreprise og begynder at lægge den første
asfalt på strækningen i april. Hele projektet skal være færdigt til oktober.
For Arkil er det et ganske omfattende projekt, da
entreprenørvirksomheden skal udføre såvel jord- som asfaltarbejdet.
”Vi er ene i Danmark om at kunne udføre både jord og asfalt
i totalentreprise”, forklarer Lars Kim Jørgensen.
Asphalt Manager
For produkt- og salgskonsulent Henning Stampe hos den danske
Bomag-importør, Løwener, er det naturligvis en fjer i hatten at være leverandør
til det danske vejnet via de solide aftaler med Arkil Asfalt.
”Syv tromler i ét hug er mange. Så der er absolut tale om en
stor handel. Arkil har valgt at købe de to ni-tons Bomag BW 174 ACP-4F med
modeltilføjelsen AM, som står for Asphalt Manager. Det er et unikt system, som
faktisk giver to tromler i én. Asphalt Manager måler konstant asfaltens hårdhed
og justerer automatisk slagkraften. Det sikrer en meget ensartet komprimering,
og samtidig undgås overkomprimering og knusning af materialerne”, forklarer
Henning Stampe.
Asphalt Manager-systemet sikrer tromleføreren mulighed for hele
tiden at se komprimeringsgraden, amplituden og asfaltens temperatur. En test
med en gennemsnitlig komprimeringsgrad på 99,8 procent har vist, at Asphalt
Manager har en gavnlig virkning på komprimeringen.
Klar til GPS
En del af Asphalt Manager er Oszillation med delt valse.
Asphalt Manager har en manuel funktion, som giver tromleføreren mulighed for
selv at bestemme slagkraften og også mulighed for at indstille til Oszillation.
”Samtidig er Bomag-tromler med Asphalt Manager forberedt for
BCM – Bomag Compact Master. Tromlen kan udstyres med en GPS og en skærm, så
tromleføreren hele tiden kan se, hvor han har kørt. Hvis der er flere tromler
på samme job, synkroniseres alle oplysningerne. BCM opsamler alle data for hver
eneste kvadratmeter med tid, sted, antal overkørsler, asfaltens temperatur og
komprimeringsgrad. Når jobbet er færdigt, kan alle oplysningerne overføres til
en pc og bruges til dokumentation”, forklarer produkt- og salgskonsulent
Henning Stampe.
Sideforskydning
Tre af de mindre Bomag BW 100 AC-5 kombitromler på hver 2300
kg er leveret med en nyhed fra Bomag. Nemlig hydraulisk sideforskydning.
”Bomag kan nu levere fabriksmonteret hydraulisk
sideforskydning på tromler i størrelsen fra to til fire tons. Det har den store
fordel, at gummihjulene kan skydes væk fra kantstenen, så man undgår at afsætte
sorte mærker, eller undgår at ødelægge dækkene, hvis der køres op ad
granitkantsten”, siger Henning Stampe.
Foruden de to store BW 174-tromler og tre BW 100 AC-5 med
hydraulisk sideforskydning, omfattede Løwener-leverancen til Arkil Asfalt også
en SW 100 SCC-5 og en BW 100 SC-5 på hver 1700 kg.
Billedtekster:
1.
Divisionsdirektør Lars Kim Jørgensen, Arkil Asfalt (til venstre) og produkt- og salgskonsulent Henning Stampe, Løwener, giver hånd på syv nye asfalttromler, hvoraf de to allerede var sendt i arbejde.
2.
Fem af syv nye Bomag-tromler hos Arkil i Hasselager ved Aarhus. To af de små tromler kunne ikke vente med at komme ud og komprimere, så de kom ikke med på billedet.
3.
Produkt- og salgskonsulent Henning Stampe fra Bomag-importøren Løwener forklarer entrepriseleder Alex Iversen om den hydrauliske sideforskydning, som er en helt frisk nyhed fra Bomag.
4.
En tilfreds sælger og en tilfreds køber hos Arkil Asfalt i Hasselager. Til venstre Løweners produkt- og salgskonsulent Henning Stampe og til højre Arkil Asfalts divisionsdirektør Lars Kim Jørgensen ved et par af de nye asfalttromler.
5.
Arkil-folk omkring en ny Bomag-tromle. Der var højt humør i
Hasselager, da Løwener leverede de syv nye maskiner.