Gå ikke over sporet – der kommer tog. Men arbejd bare
videre, selv om der er trafik på jernbanens dobbeltspor.
Sådan er situationen for tre nye Cat rail-maskiner, som
Aarsleff Rail har øget maskinparken med som følge af stor vækst på nyanlæg og
vedligehold af jernbaner. Selskabet har valgt modellen Cat M323F, og det er der
flere gode grunde til, fortæller materielleder Mogens W. Bengtson hos Aarsleff
Rail.
”Maskinen er så kompakt, at vi kan arbejde med den, selv om
der er dobbeltspor med trafik. Så en af årsagerne er helt klart modellens meget
lille drejeradius”, siger han.
Sparer på dækkene
Netop 323F har da også markedets korteste svingradius på
1566 mm. Den skinnekørende hjulgravemaskine har hydraulisk drivline og kører på
en særskilt skinneundervogn med tilhørende dæk. Da den trækker på
skinnehjulene, opnår entreprenørfirmaet en væsentlig besparelse på
dækslidtagen.
Omkring 70 procent af tiden skal maskinerne bruges til
kranarbejde, blandt andet til lægning af skinner.
”Det er også en af grundene til, at vi har valgt denne
model. Den har en stærk og præcis hydraulik, og det er vigtigt med nøjagtig
styring, når der står folk, som skal placere skinnerne med hænderne”, forklarer
Mogens W. Bengtson.
En af de maskinførere, der har taget plads i de nye kabiner,
er Arne Jakobsen, som har seks år på bagen hos Aarsleff Rail. Han har pløjet manualen
til maskinen igennem fra ende til anden for at lære alle funktioner at kende.
Undgår pludselige
bevægelser
”Den har fem forskellige indstillinger af hydraulikken. Jeg
kan også indstille løftefunktionen, så den kører ned til kun 10 procent af normal
hastighed, så jeg undgår at lave pludselige bevægelser på steder, hvor der ikke
er ret meget plads. Maskinen har op til otte indstillinger af bremsekraft, og
det er en stor fordel, fordi jeg så kan lave mere moderate opbremsninger til
glæde for de kollegaer, der sidder i mandskabsvognen”, siger maskinføreren.
Arne Jakobsen bemærker også, at Cat M323F har krøjestop, så
den simpelthen stopper med at dreje,hvis grænseværdierne overskrides.
Maskinen fejer 23,9 tons og har 152 hk i motorrummet. Til
arbejdet på jernbanen er den udstyret med Rail-godkendt Smart
Evolution-sikkerhedssystem. Engcon har leveret EC219-EC-Oil-QS60 med
styresystem 10, samt Grip20 Rail-klo.
Billedtekster:
1.
Cat M323F på arbejde på Lyngby Station.
2.
Den meget korte venderadius har stor betydning for det daglige arbejde med den kompakte rail-maskine.
3.
Key account manager Birger Hjelm fra Pon Equipment (til
venstre) og materielleder Mogens W. Bengtson fra Aarsleff Rail ved en af de tre
nye rail-maskiner.