Artikel fra januar 2022
Læs hele avisen

Hybrid-maskine sparer entreprenør 40 procent

18-01-2022
Del artikel på



Sønderjyske Thor Jørgensen har set dieselforbruget dale markant med ny Komatsu hybrid-gravemaskine

”Vi er først begyndt med Komatsu hybrid i nyere tid. Vi skal helt sikkert have flere af dem fremover”.

Sådan lyder meldingen fra den sønderjyske entreprenør og udlejer Thor Jørgensen, efter at maskinflåden er blevet suppleret med en hybrid-gravemaskine fra Komatsu. Manden i maskinen, maskinfører Flemming Pedersen, synes at det lyder fint. Mens chefen kigger seriøst på dieselregnskabet, ser maskinføreren på det tempo, som maskinen byder ham.

”Jeg beder også om en hybrid Komatsu-graver næste gang, jeg skal have ny maskine”, erklærer Flemming Pedersen.

For Thor Jørgensen betyder det en besparelse i dieselforbruget på ikke mindre end 40 procent i forhold til den tidligere maskine.

 

De andre kan ikke følge med

Thor Jørgensen har udlejet den nye 37 tons Komatsu HB365LC-3 med Flemming Pedersen ved roret til et projekt med etablering af regnvandsbassiner ved Nørre Aaby på Vestfyn. Flemming Pedersen har arbejdet for Thor Jørgensen i to år, men har totalt køre gravemaskiner af forskellige mærker i 17 år. Ved Nørre Aaby kører han i tracé med kolleger i to andre gravemaskiner. Det kan knibe for andre at følge med i Komatsu’ens tempo

”Komatsu-hybridgraveren er meget hurtigere end de andre maskiner her på projektet. Også med maskinens størrelse taget i betragtning. Jeg kommer simpelthen hurtigere rundt, end de andre, selv om vi kører med lige store skovle. Det er det, der kører på strøm, der gør det meget hurtigere med hybrid-maskinen”, fortæller Flemming Pedersen.

 

Mester er glad

Det passer naturligvis også mester udmærket, at der er fart på krøjningerne, men ikke på dieseltankningen. Og at Komatsu HB365LC-3 tillige har vist sig at køre særdeles stabilt uden driftsstop.

”Dels holder maskinen altså et højere tempo, og dels kan jeg se tydeligt på bundlinjen, at den kræver væsentligt mindre brændstof, end andre maskiner i samme størrelse. Jeg har prøvet at regne på brændstofforbruget, efter at Flemming Pedersen nu har kørt omkring 1200 timer i Komatsu’en. På årsbasis kommer den omkring 1500 timer, og så betyder det altså noget, når den skal have 40 procent mindre diesel end andre maskiner i samme størrelse”, siger Thor Jørgensen.

 

Gode erfaringer

Hos Komatsu-forhandleren Scantruck A/S glæder key account manager Poul Erik Nielsen sig over de positive toner fra både Thor Jørgensen og Flemming Pedersen.

”Det glæder mig hver gang, jeg hører maskinførere og entreprenører fortælle om deres erfaringer med hybrid-maskinerne. Flemming Pedersen og Thor Jørgensen bekræfter jo, at hybrid-systemet gør gravemaskinerne både lynhurtige og yderst økonomiske. Komatsu HB365LC-3 er tredje generation af maskiner, som selv opsamler energi, når de krøjer”, siger Poul Erik Nielsen.

På hybrid-maskinerne har Komatsu erstattet den traditionelle hydrauliske krøjemotor med en elektrisk motor. Det er den, der både sikrer hurtigere krøjning og mindre dieselforbrug. Når Flemming Pedersen krøjer med sin gravemaskine, genereres ny elektrisk energi både til krøjemotoren og til at hjælpe maskinens almindelige motor. 

 

Billedtekster:

1.

Maskinfører Flemming Pedersen i kabinen på hybrid-graveren. Han agter også at bede om en Komatsu hybrid næste gang, han skal have ny gravemaskine.

2.

Den nye hybrid-graver er med til at lave regnvandsbassiner, og det foregår i højt tempo, uden at det kræver meget brændstof.

3.

Komatsu HB365LC-3 er hurtigere, end de traditionelle kolleger, selv om de kører med samme størrelse skovl.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk