Det kører på skinner for Hydrema, som netop præsenteret sin
nye MX Rail Lift med mandskabskurv til brug på jernbanerne. Den nye lift fra
den danske maskinproducent er beregnet til brug sammen med Hydremas MX
Rail-gravemaskiner.
”Vore konstruktører har ikke på noget tidspunkt været i
tvivl om liftens specifikationer. Den skal jo skal dække behovet fra de mest
krævende kunder, der arbejder på jernbanelinjer døgnet rundt. Nu er kranen med
mandskabskurv klar til at køre ud på jernbanerne. Vi har haft konkrete
forespørgsler både fra Danmark og Sverige, og vi har klart kunnet se et behov i
markedet for effektivt materiel til brug ved opsætning og reparation af kabler
og køreledninger”, fortæller Morten Lemvig, som er Hydremas Country Manager for
Skandinavien.
Han kunne glæde sig over, at den nye lift tiltrak sig stor
opmærksomhed på Nordic Rail-udstillingen i Sverige, hvor han og de øvrige Hydrema-folk
kunne glæde sig over endog særdeles tor interesse fra branchen.
Rigelig rækkevidde
Den nye elektrificering af jernbanenettet gør det ekstra
vigtigt, at bevoksning langs banen holdes i ave med jævnlige studsninger.
Banedanmark har en sikkerhedsafstand fra træer og anden bevoksning til køreledningerne
på mindst ti meter for at sikre, at grene og andet ikke kommer i karambolage
med køreledningerne og ødelægger dem. I praksis betyder det, at der er dømt
kontinuerlig rydning af bevoksning inden for ti meters afstand fra miden af
sporene.
Den nye Hydrema-lift med mandskabskurv klarer de ti meter i
overlegen stil. Med tre hydrauliske udskud har den en rækkevidde på op til 12,2
meter.
”Liften er certificeret efter de europæiske standarder for
mobile arbejdsplatforme og har kapacitet i kurven til to personer plus
redskaber. I alt op til 200 kg. Kranen er specifikt designet til arbejde på
jernbanen. Derfor kan den bevæge sig langs sporet med op til tre kilometer i
timen også med folk i mandskabskurven. Samtidig er den udstyret med en
drejekrans og en krøjemotor i stedet for hydrauliske stempler, som anvendes i
lastbilkraner. Drejekransen og krøjemotoren gør det muligt at fastholde kranens
position selv på skrånende spor med op til 180 mm forskel i sporhøjden”,
forklarer Morten Lemvig.
Hurtig montering
MX Rail Lift et designet til hurtig montering på Hydremas
gravemaskiner MX16 Rail og MX20 Rail. Den aftagelige liftkonsol sættes på
maskinens bageste rail-modul, og den fjernes lige så nemt igen, hvis der er
behov for, at gravemaskinen skal arbejde uden kran og lift.
”Under transport sættes mandskabskurven i specielle bøjler
på liftkonsollen, og så er det hurtigt at montere den på kranen ved hjælp af et
hurtigskifte. Når liften er i brug, kan alle funktioner i øvrigt styres med en
fjernbetjening”, siger Country Manager Morten Lemvig.
Kranen er venstremonteret, og et højde- og krøjestop-system
sikrer, at den ikke kommer i karambolage med kørende tog i nabosporet, eller
kommer i kontakt med aktive køreledninger.
Foruden hjulgravemaskiner, bygger Hydrema også dumpere til rail-brug. Skinnemaskinerne har i det hele taget udviklet sig til et betydende forretningsområde for den danske entreprenørmaskine-producent.
Billedtekster:
1.
Rækkevidden bliver hele 12,2 meter med Hydrema MX Rail Lifts tre hydrauliske udskud. Dermed imødekommer liften mere end rigeligt kravene om rydning af bevoksning inden for ti meters afstand fra skinnerne.
2.
Der er kapacitet til 200 kg i kurven på Hydrema MX Rail Lift,
og dermed passer liften perfekt til to personer plus redskaber.