Der var dansk repræsentation, da den italienske
fejemaskineproducent Dulevo stemplede ind som en af de første fabrikker til at
lancere en elektrisk feje-sugemaskine. Begivenheden foregik på fabrikken i
nærheden af Parma, og den danske importør, Gersvang Maskiner, havde inviteret
kunder med for at se, hvordan der kan tages strøm på gadesnavset.
”Fabrikanterne af feje-sugemaskiner har i mange
år været underlagt udviklingen af dieselmotorer, hvor man er gået fra den ene
euronorm til den anden. Det har selvfølgelig har haft en positiv effekt. Nu har
man imidlertid, i lighed med bilfabrikanterne, startet udviklingen af elektrisk
drevne feje-sugemaskiner, og Dulevo har taget sagen op og gennem en årrække
udviklet på en elektrisk fejemaskine. Og nu er den her så”, konstaterer
direktør Søren Gersvang hos Gersvang Maskiner.
Den første elektriske Dulevo hedder D.zero2. Navnet
fortæller, at der er tale om en maskine med nul CO2-forurening. Den er en
knækstyret maskine og dermed let at manøvrere i snævre passager. Den eldrevne
gadefejer arbejder ved hjælp af to lithium-batterier med en maksimal ydelse på
76,8 kW, som giver energi til både fremdrift, drift af hydraulik-pumpe,
aircondition og andre nødvendige strømforbrugere.
Batterierne har en ydelsestid på otte til ni timer
og kan alt efter opladertype være i drift fra tre til fem timer. Det giver
mulighed for en hel dags arbejde og genopladning om aftenen og natten.
Patenteret
sugehoved
Maskinens smudskasse, der kan tippes op i en
højde af 1,45 meter, er på hele 2,1 kubikmeter. Dermed er den på størrelse med
de konventionelle maskiners smudskasser. Dulevo har patenteret sugehovedet på
C.zero2, da fabrikken har udviklet et komplet nyt system, hvor klappen i front
af sugehovedet automatisk åbner sig, alt efter hvor meget og hvor stort affald,
det møder.
Ekstraordinært kan klappen løftes manuelt af
føreren. Det er dog kun nødvendigt ved ekstra store ting. Den fleksible
fejebredde går fra 1750 til 3200 mm og kan styres fra en pult i kabinens
armlæn. Dulevo holder i øvrigt stilen, når det kommer til førerens komfort.
Kabinen byder på godt udsyn, display i midten af rattet samt skuevindue i bunden
for direkte kik til sugehovedet.
Der er plads til to personer i kabinen, men det
”andet” sæde kan også bruges som aflæggeplads, da det kan slås op ad bagkanten
af kabinen.
Med fra
start
”Vi ved jo, at de elektriske maskiner på et eller
andet tidspunkt vil overtage markedet for fejemaskiner. Det bliver et krav af
miljømæssige grunde, da de elektriske maskiner støjer væsentligt mindre og ikke
udleder samme mænge forurening som de dieseldrevne maskiner. Derfor går vi med
det samme helhjertet ind i denne forretning og vil forsøge at påvirke markedet
i den rigtige retning, selv om vi godt er klar over, at den endelige overgang
til el-maskiner vil vare nogle år endnu”, siger Søren Gersvang.
Gersvang Maskiner vil i den kommende tid køre demoer med den elektriske italiener for at bevise dens ydeevne overfor kunder, der måtte være lidt skeptiske overfor den nye udvikling.
Billedtekst:
Sådan ser en elektrisk italiensk gadefejer ud.
Med D.ero2 er Dulevo bland de første producenter med en elektrisk
feje-sugemaskine.