Det var med besked om at væbne sig med lidt tålmodighed til
importørerne og forhandlerne rundt om i verden, da JCB for ret præcist et år
siden lancerede fabrikkens første fuldt elektriske gravemaskine. Det skete ved
et stort, internationalt pressearrangement i JCB-hovedkvarteret i England. Nu
er den nye el-maskine klar til at grave ude i det virkelige liv.
JCB har netop lanceret to-tons minigraveren 19C-1E på et
stort arrangement for udlejningsbranchen i Coventry i England og hos den
amerikanske udlejnings-organisation ARA i Californien. Maskinens design er
baseret på diesel-fætteren 19C-1, og den elektriske version lever helt op til
diesel-maskinens normer. Tillige rummer den batteridrevne maskine så yderligere
kvaliteter, fordi den problemfrit kan køre indendørs og i byområder og lavemissionszoner
samt i støjfølsomme områder.
JCB fortæller, at maskinen har samme grave-kvaliteter som
diesel-versionen. Den hydrauliske ydelse er den samme, og så er der altså ingen
CO2-dunst. Maskinen fås med to forskellige batteripakker. Begge er 48V mangan-litium-ion.
Dels en pakke med 14,8 kWh med tre lithium-ion batterier, eller en 19,8 kWh-version
med fire lithium-ion batterier.
Lader natten over
Maskinen har indbygget batterioplader til enten 230 V eller
400-480 V. Ladetiden med den indbyggede lader ved 230 V er på otte timer, så
maskinen kan lade natten over og være klar til nye opgaver næste arbejdsdag. Det
er også muligt at bruge en ekstern oplader, som hiver de 400-480 V fra en
tre-faset strømforsyning. Dermed ryger ladetiden ned på blot et par timer.
Med pakken med tre batterier har 19C-1E en driftstid på fire
timer ved intensivt arbejde. Hvis man vælger den større pakke med fire
batterier, er der til fem timers intensivt arbejde. Driftstiden på fire-fem
timer rækker til en normal arbejdsdag baseret på gennemsnits-profiler for
gravemaskinerne, fortæller JCB.
Når maskinen er tændt, men i stand-by position, er der batterikapacitet
til 120 timer.
Danske forventninger
Hos den danske JCB-importør, Nicolaisen & Larsen A/S,
har markedschef Dennis Faurby store forventninger til den nye el-maskine. Han
var blandt de allerførste til at se prototypen, da den blev præsenteret sidste
forår i England. Nu glæder han sig over, at maskinen er i produktion og meget tæt
på at ramme Danmark.
”Jeg regner med, at vi får den første 19C-1E inden for cirka
14 dage. Der bliver tale om en maskine, som vi skal dele med vores svenske
importør-kollega og teste i en periode. Derefter ryger proppen af, og det véd
jeg, at også flere firmaer inden for udlejningsbranchen glæder sig til. Allerede
siden, vi kunne fortælle om, at en elektrisk minigraver var på vej, har vi været
i dialog med flere danske udlejere, som har vist stor interesse”, siger Dennis
Faurby.
Nul støj og røg
”Batteridrift er naturligvis det helt rigtigt specielt til
arbejde i større byer, hvor støj og røg virkelig er i fokus. Jo mindre
udstødning og larm, jo bedre. Nu får vi så en emissionsfri gravemaskine, som stort
set ikke siger noget. Samtidig skal de fremtidige ejere af 19C-1E ikke
spekulere over motorolie, kølemiddel eller diesel i tanken. Det gør det hele
både nemmere og billigere”, siger Dennis Faurby.
”Når JCB nu bliver elektrisk, er det naturligvis samtidig en
kæmpefordel, at det sker med effektive batteripakker og ikke en løsning, der er
afhængig af ekstern forsyning. Så vi får en maskine, der er uden besværlige
ledninger, men som faktisk kan klare sig selv, blot den får en stikkontakt natten
over”, siger markedschef Dennis Faurby hos Nicolaisen & Larsen A/S.
Billedtekster:
1.
Sådan præsenterede JCB den nye elektriske to-tons minigraver for et år siden. Det var en prototype, som både importører og Maskin- & Materiel Magasinet samt den øvrige internationale fagpresse fik lejlighed til at tage i øjesyn. Nu er maskinen i produktion og tæt på at gøre sin ankomst også i Danmark.
2.
Indendørs nedbrydningsarbejde bliver en af de specialiteter, hvor JCB 19E-1E vil byde sig til uden udstødning og støj.
3.
Oprindelig kaldte JCB den elektriske minigraver for E-Tec. Det
seneste års tid er udnyttet til at finpudse alt – også navnet, som nu er JCB
19E-1E.