Landevejens farende svend på 50 tons

23-06-2020
Del artikel på






Belgisk Keestrack-knuser er konstant på farten fra job til job

Der er en god portion naver over den næsten 15 meter lange, gule belgier. Lige som naverne drager den rundt og laver forefaldende arbejde inden for sit fag. Det er så ikke mindre håndværksopgaver, den excellerer i. Derimod knusning af brokker, tegl, asfalt og hvad den ellers kommer i nærheden af. Og i store mængder.


Navnet er Keestrack, og det er entreprenør Kim Vind i Årre nordøst for Esbjerg og sydøst for Varde, der har hentet den til Danmark. Keestrack R5 med tilføjelsen ”e” for, at væsentlige dele af maskinen er el-drevet. Soldet, rystekassen og sortereren kører på hydraulik. Resten på el. Og den kører og kører. Altid på farten fra job til job.


”Vi kører hovedsagelig i Jylland og på Fyn, men det hænder da også, at vi kommer en tur til Sjælland. Mange grusgrave og entreprenører har os på besøg et par dage. Andre måske en uges tid og enkelte lidt længere. Så drager vi videre til den næste, og selv om maskinen altså vejer 50 tons og er tæt på 15 meter i længden, foregår det uden problemer”, fortæller Nicolai Bundgaard Nielsen.

 

Kører tre gange

Han er manden med kontrol over den store rotationsknuser, som i øvrigt har en næsten tilsvarende makker i firmaet i Årre. Kim Vind havde allerede en Keestrack Destroyer 1113-rotationsknuser, da han købte den nye diesel-elektriske maskine. Den ”gamle” har i virkeligheden blot fem år på bagen og ligner den nye, men holder sig til hydrauliske kræfter.


”Vi sørger selv for at få knuseren rundt til de forskellige arbejdssteder. Kim Vind har egen maskintransport, men der er altså tale om så stort grej, at vores faste chauffør, Nicolai Wichmann, må køre tre gange for, at vi har både knuseren, gravemaskinen og gummigeden på plads og klar til at tage fat”, siger Nicolai Bundgaard Nielsen.

 

Et par hundrede tons i timen

Når han starter Keestrack R5e, bliver det typisk til mellem 1500 og 1800 tons nedknuste materialer på en arbejdsdag.


”Vi holder et par hundrede tons i timen, naturligvis afhængig af materialer og hvilken fraktion, vi knuser i. Mest beton og tegl, men også lidt asfalt. Blandt de faste kunder, vi vender tilbage til igen og igen, er tre grusgrave, hvor vi knuser paksten mellem 40 og 150 mm ned til 0,32”, forklarer Nicolai Bundgaard Nielsen.


Keestrack producerer også både en mindre og en større rotationsknuser i R-serien. Entreprenør Kim Vind har valgt R5e-maskinen på grund af, at den er hurtig at flytte og hurtig at starte op igen på et nyt arbejdssted, samtidig med at produktionen er høj. Det er firmaet TNS-Imex i Løgumkloster, der som dansk importør af de belgiske maskiner, har leveret såvel knusere som den sorterer, som Kim Vind også har kørende.

 

Det kneb med kæber

”Oprindelig havde vi en Extec-kæbeknuser på 32 tons og en Extec-grovsorterer, som vi selv hentede i England. Men vi fik større og større stakke at knuse, og så kom det hurtigt til at knibe med den lille kæbeknuser. Jeg havde allerede haft fat i Thomas Sørensen hos TNS-Imex og fået byttet Extec-sortereren til en Keestrack Combo, og den fungerede rigtig fint. Derefter købte jeg Keestrack Destroyer 1133’eren for fem år siden. Med den fik vi bygget et marked op, og så fulgte den nye R5e”, forklarer Kim Vind.


Entreprenøren glæder sig over en af de mest markante forskelle på den lidt ældre Destroyer 1113 og den nye R5e diesel-elektriske knuser. Af ydre og funktion er der ikke meget forskel. Men R5e producerer lidt mere end Destroyer 1113. Og så er der lidt af en sparegris gemt i den nye Keestrack.

”Vi har en brændstofbesparelse på mindst 20 procent med den elektriske knuser, og kapaciteten er cirka otte procent højere”, siger Kim Vind.

 

Fra landbrug til entreprenør

Selv om virksomheden ved Varde holder fast ved navnet Kim Vind Maskinstation & Entreprenør, handler det i dag udelukkende om entreprenørarbejde. Foruden lønknusning og egen knusning, laver Kim Vind og hans omkring 30 medarbejdere alle former for entreprenørjobs fra udstykninger til kloakarbejde og etablering af cykelstier.


Firmaet rækker tilbage til 1951, da Kim Vinds far, Charles Vind, skabte det. Dengang som ren maskinstation. Siden begyndte Kim Vinds storebror, Niels Kristian, at arbejde i firmaet, som han overtog i 2001. Samtidig etablerede Kim Vind sig selv inden for branchen, da han købte Ellegaard Maskinstation.


Siden valgte begge brødre at sælge landbrugsmaskinerne fra deres respektive virksomheder og udelukkende satse på entreprenøropgaver, og i 2013 købte Kim Vind familiefirmaet af sin storebror og puttede det hele ind under én hat.

 

Billedtekster:

 

1.

Nicolai Bundgaard Nielsen er fast mand på Keestrack-rotationsknuser.

 

2.

Gang i produktionen. Her i Brejning Grusgrav ved Spjald i det vestlige Jylland.

 

3.

En Volvo-gravemaskine er fodermester for den ganske sultne Keestrach R5e.

4.

Fast arbejde også for gummigeden, når Keestrack-rotationsknuseren går i gang med at spytte nedknuste materialer ud.

 

5.

Den store, gule belgier tager godt fra, når gravemaskinen går i gang med at forsyne fødekassen.

 

6.

Et par hundrede tons i timen – på en normal arbejdsdag mellem 1500 og 1800 tons nedknuste materialer.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk