Der
har været travlhed hos svenske Ljungby Maskin, som både har passeret en milepæl
og samtidig gearet sig til fremtiden. Hjullæsser nummer 4000 er netop sendt ud
fra fabrikken i Småland. Og virksomheden, der har navn efter byen, har lanceret
en ny generation af læssemaskinerne, som ikke alene har fået det nødvendige i
motorrummene, men har fået den helt store tur.
Ljungby-maskine
nummer 4000 gav naturligvis anledning til festivitas. Vigtigere var trods alt
den ganske omfattende opgradering, som fabrikkens teknikere nu har lagt sidste
hånd på. Fra nytår gælder de nye Stage V-krav til dieselmotorerne, og dem
skulle Ljungby-folkene naturligvis have styr på.
De
lod det ikke blive ved dét. Generelt har maskinerne fået en kraftig overhaling,
som ikke mindst er synlig i kabinerne, hvor der er monteret helt nyt
styresystem. Mange funktioner er flyttet fra knapper på højre vinduesstolpe op
til det nye lysstærke display, som sidder på et fleksibelt beslag til højre for
maskinføreren. Det har givet mulighed for at lave hjørnestolpen smallere og
dermed sikre et bedre udsyn. Det nye system kan tilpasses individuelt til den
enkelte maskinfører, og Ljungby har gjort det enklere at tilføje og tilpasse
forskellige funktioner.
En
ny, ergonomisk håndtagskontrol er kommet til, og til at sikre en behagelig
førerstilling har maskinerne nu en praktisk fodpedal gør det nemt at løsne og
justere ratsøjlen. Kabinen har tillige fået nye og mere effektive luftventiler
til klima- og defrosterfunktionen.
AdBlue og partikelfilter
Selv
om der er kræset for maskinførerne med nye tider i kabinen, har den tvungne
opgave for konstruktørerne naturligvis ligget i maskinrummet. Ljungby anvender
motorer fra to producenter. For modellerne fra L9 til L20 er det finske SISU,
mens der ligger Scania-motorer i de større maskiner. For alle er Ljungby Maskin
nu på højde med de nye Stage V-miljøkrav ifølge EU's maskindirektiv.
”Motorerne
har nyeste rensningsteknologi med en kombination af AdBlue og partikelfilter.
Hydrauliske ventilløftere giver et lavere brændstofforbrug og dermed også
lavere driftsomkostninger. Hele programmet i gummihjulslæssere har naturligvis
valgfri Lock-Up gearkasse”, fortæller direktør Poul Kruse hos Ljungby Denmark.
Miljø og ydelse
”Fabrikken
har ikke alene løst opgaven med nye motorer, der fuldt ud matcher de nye
miljøkrav. Den har også handlet proaktivt ved at kombinere de højere miljøkrav
med endnu bedre ydelse og tillige tilføjet ganske mange ændringer til at lette
arbejdsdagen for maskinførerne med optimeret ergonomi, komfort, sikkerhed og
effektivitet, siger Poul Kruse.
De
svenske teknikere har tilmed rumsteret med noget så næsten helligt som Ljungby
eget affjedringssystem, LM Komfort Hydraulisk Affjedring. Det er det, der
sikrer, at hele kabinen med maskinfører og hele pibetøjet altid svinger i takt.
Systemet er højt skattet af mange maskinførere, som har konstateret store
ergonomiske fordele ved, at kabinen – og dermed deres arbejdsplads - altid
bevæger sig uafhængigt af resten af maskinen. Nu er fabrikken lykkedes med at
gøre førerhusophængningen endnu mere stabil og pålidelig.
Billedtekster:
1.
De nye EU-krav til dieelmotorer træder i kraft lige om lidt. Faktisk fra nytår, hvor det er Stage V, der gælder for nye maskiner. Ljungby har bragt gummihjulslæsserne fuldt på højde med situationen ved blandt andet at kombinere AdBlue og partikelfilter.
2.
Også kabinerne har fået en gevaldig tur i Ljungbys nye generation af læssere. Konstruktørerne har haft såvel ergonomi, komfort, sikkerhed og effektivitet i baghovederne, da de rumsterede rundt for at skabe et bedre førermiljø.
3.
Mange funktioner er flyttet fra tastaturet på højre hjørnestolpe til det nye, avancerede display.
4.
Ljungby lancerer en helt ny håndtagskontrol, som ifølge fabrikken er både ergonomisk og meget nemt at bruge.
5.
Et opdateret cylinder-design sikrer Ljungbys specielle
førerhusophæng øget stabilitet.