Motor-eksperterne har slået turboen til

16-05-2019
Del artikel på












Også når Esbjerg Cylinder Service reparerer turboer, sker det for fulde omdrejninger

Der er fuldt tryk på hverdagen på Hedelundvej 19 i det østlige Esbjerg. Det foregår i bogstavelig forstand for fulde omdrejninger i Danmarks største og mest moderne turboværksted, når turboer i store antal ryger ind og ud til fejlfinding, renovering og test hver eneste dag. Det sker i høj grad med turboen slået til, når der renoveres turboer hos A/S Esbjerg Cylinder Service, hvor en normal turboreparation klares i løbet af en arbejdsdag.

”Hvis vi får en turbo ind fra morgenstunden, har René Sørensen og hans folk på turboværkstedet repareret den over middag”, fortæller lagerchef Ditlev Meinertz.

René Sørensen er den ene af Esbjerg Cylinder Service’s to værkstedschefer. Mens han altså regerer på turboværkstedet, er det kollega Casper Fischer, der er chef på motorværkstedet. Til sammen udgør trekløveret af en lager- og to værkstedschefer den daglige styring hos Esbjerg-firmaet.

 

Samme logo – næsten

Logoet hos Esbjerg Cylinder Service er ganske tæt på at være identisk med det logo, som en virksomhed i Viborg bruger. Blot er et ”E” skiftet ud med et ”M”. Det kommer der nu ingen kopi- eller ophavsretssag ud af. Det er i bedste forståelse, at A/S Midtjydsk Cylinder Service skilter med samme grafiske udtryk og farve. De to firmaer er nemlig søstre og arbejder tæt sammen i det daglige.

I Viborg er det afdelingsleder Egon H. Jensen, der har det forkromede overblik og ansvar. Her er det Leif Madsen, der er lagerchef, mens Jacob Mogensen er værkfører. Leif Madsen har netop rundt de første 25 år hos Midtjydsk Cylinder Service. I Viborg er cylinder-folkene lige ved at vænne sig til en ny adresse. Det er blot halvanden måneds tid siden, midtjyderne rykkede ind i en fuldstændig ny bygning på Vognmagervej i det nordlige Viborg efter en årrække i den sydlige ende af byen.

 

Nemmere i telefonen

”Begge virksomheder ejes af Viggo Sørensen og Bjarne Andreassen, som begge var ansat hos Varde Cylinder Service. De ville starte for sig selv, og det blev til Esbjerg Topstyk- og Maskinværkstedet. Samtidig var der et par andre lignende virksomheder i Esbjerg, som makkerparret så overtog. Det ene af dem hed Esbjerg Cylinder Service. Det var jo lidt nemmere at sige, når man tog telefonen”, konstaterer Egon H. Jensen med et smil.

Tre år senere udvidede Viggo Sørensen og Bjarne Andreasen så med Midtjydsk Cylinder Service.

”Indtil for tre år siden havde de begge deres daglige dont hos Esbjerg Cylinder Service. Nu har de trukket sig lidt bagud, men ejer fortsat begge firmaer og følger naturligvis levende med i, hvordan det går”, siger Egon H. Jensen.

 

Værksted og reservedele

Kollegerne i Viborg laver nok mere værkstedsarbejde, end det er tilfældet i Esbjerg, vurderer lagerchef Ditlev Meinertz hos Esbjerg Cylinder Service. Til gengæld går alle reservedele igennem Esbjerg-firmaet, som har import af specielt motorreservedele fra en voldsomt stor palette af verdens førende producenter af stempler, foringssæt, hovedlejer, plejllejer, ventiler, topstykker, knastaksler, olie- og vandpumper, turboer og masser af andre vitale dele.

”Vi leverer selv reservedelene til de motorer, vi har inde på værkstedet. Mange reservedele sælges også ud af huset, hvor vi så fungerer som importør og forhandler. Vi har turboer til alle typer maskiner og i alle størrelser. Og vi laver rigtig mange både motorer og turboer til entreprenørbranchen. Vi laver blandt andet også cylinderservice og turborenovering for maskinfirmaerne”, fortæller Ditlev Meinertz.

”Vi er et hestehoved foran de fleste af vores konkurrenter, fordi vi får delene direkte fra fabrikkerne. 99 procent af delene handles som direkte import fra producenterne, og vi handler med de samme producenter, der producerer til OE – altså originale reservedele. Vores import betyder, at vi har alt i huset”, siger lagerchefen i Esbjerg.

 

24 er lukket

Totalt er der 13 medarbejdere hos Esbjerg Cylinder Service og næsten lige så mange hos Midtjydsk Cylinder Service.

”Da jeg startede her for 28 år siden, var vi fem. I dag er vi ti. I løbet af de 28 år er der lukket 24 cylinderservice-firmaer rundt om i Danmark, og der er kun åbnet to nye. Derfor er vi glade for, at det går så godt for os, som det gør. Vi har aldrig prøvet et år med røde tal. Nu er vi netop rykket ind i helt nye lokaler i en nybygget bygning. Den lejer vi, men jeg har selv tegnet hele indretningen af de cirka 1800 kvadratmeter sammen med en arkitekt og medarbejderne. Ingen véd bedre end dem, hvordan deres arbejdsplads skal fungere optimalt. Derfor har vores folk haft stor indflydelse på indretningen”, fortæller afdelingsleder Egon H. Jensen.

Mens turboerne er en specialitet i Esbjerg med eget turboværksted, holder kollegerne i Viborg fingrene fra netop turboladerne. De sendes ned til specialisterne i det sydvestjyske.

 

Mange entreprenørmotorer

”Til gengæld har vi ekspertise i sprøjtning af termisk belægning, hvor vi anvender fire hovedtyper af pulvermetal, men med mange nuancer. Og så er vi rigtig gode til honing. Vi honer mange cylinderør”, siger afdelingslederen.

Berøringen med entreprenørsektoren er stor. Egon H. Jensen vurderer, at over halvdelen af alle opgaver hos Midtjydsk Cylinder Service relaterer til entreprenørmaskiner.

”Det gælder også salg af rigtig mange små og mindre motorer til minilæssere og minigravere og reparation af op til 13 til 15 liters motorer til store entreprenørmaskiner. Ved de små entreprenørmaskiner skal man virkelig veje op, om det kan betale sig at reparere, eller om det er bedre med en ny, komplet motor. Det er ikke bare sort og hvidt at lave motorer. Med de mange år i branchen har vi en viden om motorer, som ikke mange andre når at få. Og med de to søsterselskaber har vi specialer, hvor vi kan ping-ponge og supplere hinanden”, siger Egon H. Jensen.  


Billedtekster:

1.

Tre mand styrer begivenhederne hos Esbjerg Cylinder Service i det daglige. Fra venstre lagerchef Ditlev Meinertz, værkstedschef for motorværkstedet Casper Fischer og René Sørensen, der er værkstedschef for turboværkstedet.

2.

”Nu skal du bare høre, hvordan en turbo fungerer”. Kollegial munterhed på værkstedet i Esbjerg mellem motormanden Casper Fischer (til venstre) og turbo-specialisten René Sørensen.

3.

Casper Fischer tjekker med cylindermåleren, mens Ditlev Meinertz ser til på værkstedet.

4.

Egon H. Jensen (til højre) er afdelingsleder og styrer Midtjydsk Cylinder Service i Viborg sammen med lagerchef Leif Madsen (til venstre) og værkfører Jacob Mogensen.

5.

Jesper Skydt sliber en ventil på værkstedet i Viborg.

6.

Jakob Christensen er specialisten, når der gælder al pålægning hos Midtjydsk Cylinder Service i Viborg.

7.

Der monteres stempel i Viborg. Det er Henrik Nielsen, der klarer opgaven.

8.

Afdelingsleder Egon H. Jensen i den helt nye værkstedshal i Viborg. Han har selv stået for hele indretningen af den nye Midtjydsk Cylinder Service med hjælp fra en arkitekt og gode input fra medarbejderne.

9.

Egon H. Jensen ved et nostalgisk firmaskilt fra fordums dage, da Midtjydsk Cylinder Service lå på adressen Mageløs 2 inde i den gamle del af Viborg.

10.

Esbjerg Cylinder Service har import af en lang række mærker i motordele, og lagerchef Ditlev Meinertz og hans folk sørger hver dag for at sende stumper rundt til hele landet.

11.

Tryk på turboen i Esbjerg. Værkstedschef for turboværkstedet René Sørensen (til højre) og turbo-drengene sørger for at renovere turboer samme dag, som de kommer ind.

12.

Casper Fischer er chef for motorværkstedet i Esbjerg.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk