I forvejen satte Hydrema både ære og prestige i at sætte sig
så beskedne spor som muligt. På Bauma i München satte den danske maskinproducent
så ny rekord i disciplinen at færdes sporløst. Det skete med verdenspremiere på
den nye dumper-model 920G. Den har simpelthen sat ny rekord i lavt marktryk.
Maskinen er en ændret version af den kendte 922-dumper, som i øvrigt også er
dukket op i en ny udgave.
20 tons dumperen 922F har fået en solid opdatering og kører
godt og vel ind i fremtiden med Stage V-motor fra Cummins. Samtidig er modelbetegnelsen
ændret til 922G. Fabrikken i Støvring i det nordjyske har så samtidig lanceret den
nye model Hydrema 920G, hvor den mest anvendte hjultype på 922-modellen med 800
mm dæk er skiftet ud med 920 mm brede hjul.
”I læsset tilstand har 922G et marktryk på 98 kPa med 800
mm-hjulmontering. Det er aldeles beskedent. Alligevel har vi gjort trykket
yderligere cirka 15 procent mindre med den nye 920G-model. Det sikrer maskinen rekorden
i lavt marktryk for denne type dumper. 920G kan læsse 18 tons,”, forklarer
Hydremas udviklingschef, Thorkil K. Iversen.
”Der er tale om samme basismaskine, men med de bredere hjul
målretter vi den mod et nyt segment af entreprenører, som har behov for at køre
i meget blødt terræn”, siger Thorkil K. Iversen.
Øget effekt
Den nye Cummins-motor i Stage V-version er forenklet, således
at recirkulationen af udstødningsgassen ikke længere sker i motoren. Nu sker al
behandling efter motoren i en såkaldt one-canister løsning med DOC-katalysator,
SCR-katalysator med AdBlue-tilsætning samt partikelfilter. Det forøger effekten
fra 296 til 314 hk. Drejningsmomentet er øget med hele 23 procent, og dermed
får maskinerne en langt større sejtrækker-evne.
Hydrema-teknikerne har udstyret maskinen med et nyudviklet
retardersystem. Det består af en kombination af motorbremse og hydraulisk
retarder og giver mulighed for at opnå over 300 kW retarder-ydelse. Systemet
vil aflaste driftsbremsen betydeligt ved nedadkørsel. Hydrema har tillige
indført et ”brake-care”-system, som udløser alarm ved eventuel
bremse-overbelastning.
Hydrema har selv udviklet et nyt system til at måle, hvor
meget, dumperen har i ladet. Vejesystemet er standard på alle modeller.
I kabinen har maskinføreren mulighed for at tilkoble
telefonen til håndfri funktion. Yderligere er komforten forbedret med et
ventileret sæde med længdedæmpning. Hydrema-udviklerne har tillige ændret layoutet
i instrumentdisplayet således, at føreren får betydeligt flere informationer. Blandt
andet er det muligt at se på hvilke hældninger, maskinen kører.
Egen online-portal
Hydrema gav også premiere til et nyudviklet system for
dataopsamling på Bauma. Med Hydrema Telematics kan entreprenører, maskinførere
og teknikere følge og analysere maskinerne tæt.
Systemet opsamler og analyserer kontinuerligt maskindata, og
det giver såvel manden i kabinen som maskinens ejer og Hydremas eksperter mulighed
for at være på absolut forkant og tilmed hurtigt stille diagnoser, hvis der
opstår problemer med maskinen.
”Hydrema Telematics er Hydremas dataopsamlingsværktøj, som
giver mulighed for at trække rigtig mange relevante data ud fra maskinernes
systemer. Sensorer på maskinerne og elektronikken i de enkelte komponenter, som
blandt andet motorstyringen, sørger for at fodre systemet med et utal af
informationer. Dem kan man tilgå via vores selvstændige online-portal”,
fortæller Hydremas udviklingschef, Thorkil K. Iversen.
Optimerer drift og
økonomi
Såvel maskinejeren som maskinføreren og Hydremas teknikere
kan individuelt logge ind og få adgang til de opsamlede maskindata, som hentes
fra både motor, transmission og andre vitale dele. Hertil kommer også mulighed
for nøje at følge antal kørte timer samt maskinens position via GPS.
Hydrema Telematics kan tilmed hjælpe til at optimere både
drift og økonomi for maskinen. Med systemet kan der laves detaljerede rapporter
om de aktiviteter, der er foretaget, og over maskinens effektivitet. Tillige
kan der hentes informationer, som kan hjælpe maskinføreren til for eksempel at
reducere tomgangstid og sikre et lavt brændstofforbrug.
Det nye system er et tilvalg, som Hydrema-kunderne
foretager, og hvor de første to års abonnement følger gratis med.
Billedtekster:
1.
Hydremas administrerende
direktør Jan Werner Jensen med den nye 922G på standen på Bauma.
2.
Hydrema 920G med
ekstra brede hjul, som giver optimale muligheder for at køre i meget blødt terræn.