Service er på vej

24-05-2018
Del artikel på




Fire formænd i Brøndby styrer 22 servicemontører fordelt over hele landet for Pon Equipment

Service er i bogstavelig forstand på vej til Pon Equipments kunder landet over. Med 22 servicemontører er vedligeholdelsen af specielt Caterpillar-maskiner flyttet ud på landevejene, hvor flåden af servicebiler finder vej til de akut nødstedte og til de mange maskiner, der bare skal have et servicetjek.

Til at styre de 22 udfarende servicefolk sidder fire formænd i Pon-afdelingen i Brøndby, hvorfra de styrer slagets gang i hele landet. Det sikrer en optimal koordinering af montørerne og dermed hurtig og effektiv service.

To af landevejens farende svende i servicebilerne er Michael Jensen og Jesper Sørensen. Med henholdsvis 22 og 17 år på CV’et som mekaniker hos Pon Equipment har de prøvet lidt af hvert. På en kølig – tenderende kold – forårsdag ved Holstebro gælder det et stort serviceeftersyn på en Cat D6T-dozer.

”Vi laver en 1000 timers service, hvor vi udskifter alle filte, luftfiltre og oliefiltre. Vi udtager olieprøver og skriver rapporter”, forklarer Michael Jensen, hvorefter han forsvinder ind under dozeren for at afmontere en bundplade.

 

Et kørende værksted
I alt 26 liter motorolie og 130 liter transmissionsolie skal udskiftes på dozeren.

”Jeg har en måtte, som jeg kan rulle ud, så er underlaget ikke så koldt og hårdt at ligge på”, fortæller Michael Jensen, mens han ligger inde under dozeren for at tappe olie af maskinen.

I alt har servicebilen plads til 330 liter spildolie og 3 x 220 liter ny olie.

”Den brugte olie tapper vi ned i nogle store plastbeholdere. Derefter suger vi det op i en endnu større beholder, som er placeret inde i servicebilen”, siger Michael Jensen.

I afdelingen i Brøndby sidder de fire formænd og planlægger de mange servicebesøg rundt om i landet.

”Vi kan følge med i hinandens arbejde. Det gør, at vi effektivt kan fordele og koordinere servicemontørernes opgaver. Dermed sikrer vi også, at opgaverne bliver løst ens både øst og vest for Storebælt. Vi kan også hurtigt lige stikke hovederne sammen og diskutere et problem eller en serviceopgave, så kunderne får den bedste løsning, lyder det fra formands-firkløveret.

 

 

Billedtekster:

 

1.

Servicebilerne er kørt i stilling til en af dagens opgaver. Her gælder det 1000 timers service på en dozer.

 

2.

Servicemontør Jesper Sørensen har 17 år på bagen som mekaniker hos Pon Equipment.

 

3.

To særdeles erfarne servicefolk i felten. Michael Jensen og Jesper Sørensen har tilsammen 39 års erfaring med at skrue i store maskiner.

 

4.

De bemander kommandocentralen i Brøndby og sørger for at koordinere serviceindsatsen landet over. Fra venstre er det Allan Christensen, Frank Hasarnyi, Thomas Brinchmann og Dennis Grundtvig.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk