Via fortiden mod Femern

17-10-2019
Del artikel på




Falster-entreprenør gearer sig til flere projekter ved at styrke maskinparken

En række projekter i forbindelse med anlægget af Femern-forbindelsen har sendt nyt grej ind i maskinparken hos Nørre Alslev-entreprenørfirmaet MSE Entreprise A/S. Direktør Jan Sørensen har været omkring H. P. Entreprenørmaskiner A/S efter en ny Hitachi ZX130LC-6 gravemaskine, og virksomheden tager i bogstavelig forstand hul på opgaverne ved at grave i fortiden. Der skal nemlig foretages udgravninger for arkæologer på stedet af et areal på 150 hektarer.

Som ved alle byggeprojekter skal fortidsminder respekteres. Derfor skal arkæologerne have mulighed for at gennemgå de 150 hektarer, som Femern-projektet vil brede sig over på det sydlige Lolland. Her står MSE Entreprises maskiner for de indledende udgravninger.

Samtidig skal naturen og dyrelivet tilgodeses, og derfor skal flere vådområder flyttes og genetableres. Her har entreprenørvirksomheden blandt andet fået til opgave at anlægge Ny Strandholm Sø på fem hektarer.

Endvidere skal der anlægges en kilometer omfartsvej til erhvervshavnen i Rødby. Falster-entreprenøren skal også etablere veje og indkørsler til det nye camp-område, der skal huse 2800 arbejdere på gigantprojektet. Der skal graves 16 km elkabler og andre forsyningsledninger ned.

 

Danmarkshistoriens største

Den kommende Femern-forbindelse bliver Danmarkshistoriens største byggeri. Den 18 km lange sænketunnel med to motorvejsrør og to jernbanerør vil spare de rejsende på strækningen for cirka én time hver vej.

Det er maskinfører John Madsen, der sidder i den nye Hitachi, som arbejder med anlæg af en vej, der skal muliggøre transporten af materialer til byggeriet af den faste forbindelse.

”Det er en ny vej til erhvervshavnen i Rødby, så tung trafik ikke skal gennem selve byen. De første opgaver på Femern-forbindelsen er gået i gang, og der skal køres mange materialer ind, især til den kommende fabrik for tunnel-elementer. Derfor starter den nye omfartsvej ved motorvejsafkørsel 50, forklarer direktør Jan Sørensen hos MSE Entreprise A/S.

 

Driftssikkerhed

Nørre Alslev-firmaet har sikret sig med en komplet serviceaftale på den nye maskine, fordi det kræver højeste driftssikkerhed at udføre opgaver på et projekt som Femern-forbindelsen.

”Vi giver en timepris, og så står H.P. Entreprenørmaskiner for al service og reparationer i op til fem år, som svarer til 8000 kørte maskintimer. Vi har ikke selv værksted, servicebiler eller noget andet, og HPE kommer hurtigt, når der er brug for det. Hver måned får vi rapporter med maskinernes vedligeholdelsesstatus, brændstofforbrug, olieanalyser, CO2-udledning, antal timer i drift og andre data”, fortæller Jan Sørensen.

  

Billedtekster:

1.

Maskinfører John Madsen glæder sig over en velfungerende hydraulik helt i top på den nye Hitachi. Det letter voldsomt ved afretning, hvor han kan nøjes med at komme over opgaven en enkelt gang.

2.

Falster-entreprenørfirmaet MSE Entreprise er i gang med at anlægge en kilometer omfartsvej til erhvervshavnen i Rødby.

3.

Den nye Hitachi ZX130LC-6 har en arbejdsvægt på 14,4 tons.

4.

Forarbejdet til danmarkshistoriens største byggeprojekt er i gang.

Læs mere på

Måske er du også interesseret i..

Maskin- & Materiel Magasinet · Telefon 20 86 44 99 · E-mail: redaktionen@mmm-online.dk