Fremover kommer der til at ligge Bobcat-motorer i – Bobcat.
Fra april venter Svenningsens som dansk Bobcat-importør, at fabrikken fuldender
det skift fra Deutz til egne motorer, som blev indledt med de skridstyrede
maskiner i fjor. Næste step er hele serien af teleskoplæssere, som samtidig får
nye modelbetegnelser.
”Bobcat lancerer tre motorstørrelser til teleskoplæsserne.
Dels en 75 hk motor uden behov for hverken AdBlue eller partikelfilter. Og dels
motorer på både 100 og 130 hk, hvor der samtidig skal anvendes AdBlue”,
fortæller salgschef Dennis Faurby hos Svenningsens.
Den nye Bobcat D34 Stage IV motor er udviklet specielt til den
nye generation af Bobcat-teleskoplæssere. Foruden nye motorer, udstyres
læsserne også med en række andre nye features som blandt andet automatisk
parkeringsbremse med intuitiv betjening. Dermed minder bremsen om
parkeringsbremser som de kendes fra almindelige biler.
Spar på dråberne
Bobcat benytter også lejligheden til at lancere
ECO-brændstofbesparelse også på de større teleskoplæssere med løftehøjder på 10
meter og derover. Systemet er allerede standard på de mindre modeller med
løftehøjder op til syv meter.
”ECO-systemet aktiveres ved blot at trykke på en knap på
instrumentpanelet. Derefter bevarer maskinen sin optimale ydelse på
hydraulikken, uden at det kræver maksimal motorkraft. Det er en automatisk
justering, som sikrer den bedste ydelse for det lavest mulige brændstofforbrug.
Så der er simpelthen brændstofbesparelse at hente i kombination med optimal
løftekapacitet”, forklarer Dennis Faurby.
Nye modelnavne
Når de 11 nye teleskoplæssere sendes ud fra fabrikken i
Pontchâteau i Frankrig, bliver det med nye modelbetegnelser. Maskinerne dækker
et spekter fra 2,6 til 4,1 tons og løftehøjder mellem 6 og 18 meter. Og Bobcat
lader logikken tage over på navngivningen af de enkelte modeller.